APRENDIZAXE
APRENDIZAXE
1.
INTRODUCCION
Pódese dicir que a este mundo vimos aprender, a
transformarnos continuamente pola interacción co medio en que vivimos buscando
unha mellor adaptación. Agora ben, aínda que como no resto dos seres vivos a
aprendizaxe nos seres humanos é útil para sobrevivir, no noso caso serve tamén
para facer posible un enriquecemento sorprendente tanto da nosa visión do mundo
como das nosas habilidades.
2. PATRÓNS
INNATOS DE CONDUTA
Chamamos “ innato”
a aquilo que non aprendemos na nosa experiencia co medio ambiente. Hai que
diferenciar entre reflexos e pautas fixas de acción:
2.1.REFLEXOS
Son unha resposta innata, automática e involuntaria que se
produce como reacción a estímulos específicos. Forman parte da programación xenética dunha especie e a
súa base fisiolóxica. Un exemplo sería a resposta de esbirrar ante un estímulo
que irrite as vías respiratorias.
2.2.PAUTAS FIXAS DE ACCION (INSTINTOS)
Os etólogos ou
científicos que se dedican ao estudo do comportamento animal chaman así ás
complexas accións que mostran algúns animais (construción do niño de moitos
paxaros ou dos panales polas abellas)
que son específicas da especie,
execútanse sempre da mesma forma e non
necesitan dun adestramento específico. Pénsase que apareceron durante a
formación ou xénese da especie e non se poden condicionar como os reflexos.
3. APRENDIZAXE
Moitos psicólogos
pensan que os seres humanos temos certo número de reflexos pero non pautas
fixas de acción ou instintos. Fronte
a estas formas de comportamento, as condutas aprendidas implican adestramento de asociación. Dentro das
formas de aprendizaxe podemos distinguir entre aprendizaxe asociativa por
condicionamento, que pode ser clásico ( Pavlov), instrumental ou operante (Skinner) e social por modelo (Bandura),
e aprendizaxe cognitiva. No que segue imos referir a cada un deles.
3.1.CONDICIONAMENTO CLASICO:
PAVLOV
Aínda que a
habituación e a sensibilización son formas de adaptación ao medio non
son procesos específicos de aprendizaxe. Cando un estímulo repítese habituámonos a el e a nosa resposta faise máis leve. A sensibilización consiste pola contra
nun aumento da nosa reacción ante os
estímulos.
Ambos os procesos
serven para organizar e dirixir a nosa conduta facéndoa máis eficaz: son froito da nosa experiencia
co entorno pero non alteran a secuencia Estimulo
----›Resposta
No Condicionamento clásico, con todo, apréndense novas relacións entre estímulos xa que asociamos os
acontecementos que se producen xuntos ou de forma consecutiva. Ivan Pavlov (1849-1936), fisiólogo ruso e premio Nobel en 1904,
estudou os procesos de dixestión dos cans e comprobou que estes animais non
só segregaban mollos gástricos ante os alimentos en función dunha
necesidade biolóxica senón que como resultado dun condicionamento ou
aprendizaxe segregaban tamén mollos gástricos ao oír os pasos da persoa que lles
traía a comida. Para verificar esta hipótese ideou un experimento que consistía
en facer soar unha campá antes de presentar a comida a un can. Aínda que ao comezo
o can só segregaba mollos gástricos ao ver a comida, aos poucos e
debido á repetición empezou a segregar
mollos gástricos ao oír a campá antes de
ver a comida. Paulov demostrou, como xa
vimos en anteriores temas, mediante os seus experimentos, que se pode aprender
un reflexo.
Mediante a asociación logrouse dar unha resposta similar ao
reflicto pero ante un estímulo que non provocaba esta reposta. Pódese provocar a extincion da conduta aprendida ou
condicionada rompendo a asociación que se produciu entre o estímulo
condicionado e o incondicionado, é
dicir, presentando varias veces a campá sen que logo apareza a comida.
3.2.CONDICIONAMENTO OPERANTE Ou
INSTRUMENTAL: SKINNER
B. F. Skinner (1904-1990) formulou a súa teoría sobre o
condicionamento operante ou
instrumental. Denominamos
condicionamento operante ou instrumental ao proceso polo cal a conduta cambia
como resultado das consecuencias que xerou no ambiente. As consecuencias da
conduta que serven para aumentar a frecuencia ou intensidade desa mesma conduta
chámanse reforzadores (ou reforzos). Os
reforzadores poden ser positivos
ou negativos. Os primeiros adoitan experimentarse como agradables e os
segundos como nocivos e aversivos. En
ambos os casos pode tratarse de reforzos materiais ou sociais. O reforzamento
positivo é o proceso polo que aumenta a conduta de procura do reforzador. Por exemplo, un can aprende a
manterse sentado para conseguir comida. O reforzamento negativo é o proceso
polo que aumenta a conduta de huída do
reforzador, por exemplo, unha rata empuxa unha palanca para evitar unha
descarga eléctrica. A extinción ten lugar cando unha conduta non é reforzada e
por tanto diminúe a súa frecuencia ou intensidade. Por exemplo, a un “amigo”
que non nos fai caso, rexeita as nosas invitacións e non nos colle o teléfono
deixaremos de telo como amigo Mediante o castigo unha conduta debilítase por mor
dun suceso que lle segue no tempo xa que se trata dun estímulo aversivo. Por exemplo, un neno deixa de
protestar pola comida para evitar que non lle deixen saír ao parque coa súa
amigos
Os psicólogos conductistas tentaron aplicar a teoría da
aprendizaxe para modificar condutas. Para iso, o primeiro paso sería identificar o problema en
termos observables. En segundo lugar,
indagarán sobre os factores do ambiente que manteñen devandito comportamento
para saber cales son as circunstancias que poden ser modificadas dentro dese
medio. A partir de aquí, e unha vez feito o diagnóstico, utilizaranse técnicas terapéuticas aplicadas á conduta, que son métodos
baseados na teoría da aprendizaxe estudada anteriormente.
Por exemplo: Modelar.
Modelar é traballar de forma gradual ata a consecución dun obxectivo
específico, reforzando os pasos sucesivos que se van aproximando ao obxectivo.
Habería que empezar polo nivel no que o suxeito se atopa, non esperar progresos
moi grandes desde o principio e traballar a ritmo da paciente .
3.3.APRENDIZAXE SOCIAL: BANDURA
Aínda que a experiencia directa ten un papel crave na
aprendizaxe, tamén aprendemos por observación
da conduta de outros e as súas consecuencias. A este tipo de aprendizaxe
denomínaselle aprendizaxe observacional ou por imitación. Trátase
dun tipo de aprendizaxe que sempre implica algún tipo de actividade cognitiva
(atención, memoria...)
Gran parte das nosas condutas foron aprendidas por imitación.
Podemos incorporar un gran número de condutas ao noso repertorio cun
procedemento moi sinxelo: observar a outros cando actúan. Aprendemos por
imitación ao xogar ao tenis, ao engadir palabras ao noso vocabulario, pelar
patacas, cambiar de peiteado ou de forma de vestir....
Bandura (1925) foi un dos teóricos máis
coñecidos da aprendizaxe por imitación. Considerou
que a aprendizaxe é algo máis que meros condicionamentos porque sempre ten
lugar nun contexto social e porque inflúen variables cognitivas. De
feito, usualmente é considerado o pai do
movemento cognitivo. Non imitamos todas
as condutas que observamos. Hai unha serie de factores que fan que unha
conduta emitida por un modelo sexa reproducida polo observador.
O factor máis importante é se o observador ve ou non ve que o
modelo recibe reforzamento pola conduta que se vai a imitar. Exemplo: É pouco
probable que un neno imite a conduta dun “matón” se este é castigado; con todo
se o “matón” sáese coa súa entón hai moitas posibilidades de que o neno imite a
súa conduta agresiva.
Bandura demostrou
que os nenos que observaban a uns adultos que eran premiados polas súas
agresións físicas ou verbais eran máis propensos a imitar a conduta agresiva que outro grupo de nenos que viron
como se castigaba aos mesmos adultos pola conduta agresiva. Outro factor é o nivel de poder ou de
prestixio que o modelo ten para o observador. As persoas cun elevado status
social son por exemplo moito máis imitadas que as que teñen un nivel máis
baixo. Outros factores que inflúen na frecuencia da imitación son:
a. a similitude entre
modelo e imitador;
b. a posesión, por
parte do observador, de compoñentes da conduta que ha de imitar;
c. a posibilidade
de practicar a conduta inmediatamente despois de observar ao modelo; d.
reforzamento da conduta imitada
Bandura centrouse no tema da aprendizaxe da agresividade expondo que esta se aprende na infancia mediante a imitación de
modelos agresivos como poden ser pais irmáns, mestres, a televisión,
películas...
Dos centos de estudos de
Bandura, un grupo álzase por encima dos demais, os estudos do boneco Bobo. Un boneco bobo é unha
criatura inchable en forma de ovo con certo peso na súa base que fai que se
cambalee cando lle pegamos. Separáronse tres grupos de nenos, cada un sometido
a unha condición: un grupo observou como un adulto golpeaba ao boneco Bobo,
outro observou que o adulto non golpeaba ao boneco, e o terceiro non foi
sometido condición algunha (actuaron como grupo control do experimento). Cada
neno entraba nunha sala e sentaba nun recuncho rodeado de xoguetes. Do outro lado
da sala situábase o adulto co boneco Bobo. Alí os encargados de mostrar
condutas agresivas danaban verbalmente a Bobo á vez que o agredían fisicamente.
O modelo non agresivo xogaba con outros xogos e ignoraba completamente a Bobo.
Posteriormente deixábaselles sós na sala onde se atopaba o boneco Bobo e o
resto dos xoguetes. Os investigadores estudasen a conduta dos nenos medindo a
agresión que presentaban ante Bobo, para avaliar se os nenos repetían ou non a
conduta agresiva cando o adulto non estaba presente.
As
hipóteses que Bandura expúxose foron:
1. Que os
nenos que viran a conduta agresiva do adulto ían imitala
2. Que os
nenos que viran ao adulto non agresivo ían ser menos agresivos mesmo que o
grupo control
3. Que os
nenos eran máis proclives a imitar a conduta do adulto se este era do seu mesmo
xénero
4. Que os
homes eran máis proclives que as mulleres para exhibir conduta agresiva, en
tanto a agresión tende a estar maiormente presente en homes.
O experimento
mostrou que os nenos que viran a conduta agresiva no adulto tendían en maior
medida a agredir a Bobo e as agresións verbais foron as máis imitadas. Con todo, a actividade agresiva
mostrada polo grupo exposto a modelos non agresivos foi case nula, pero non foi
maior que a do grupo control, co cal queda indeterminada a hipótese de que os
modelos non agresivos inhiben a
agresividade máis que a ausencia de modelo. Respecto a a terceira hipótese,
atopouse que os nenos imitaban máis as condutas agresivas cando as realizaba
alguén lla súa mesmo xénero, e ademais a repetición de condutas agresivas nos
nenos homes foi moi superior á das mulleres
3.4.APRENDIZAXE COGNITIVA
Ao redor dos anos 60 do século XX apareceu unha nova corrente psicolóxica
cuxo representante máis coñecido é David Ausubel. Trátase da psicoloxía cognitiva
que sen negar o papel da experiencia no
coñecemento, resaltou con todo que a aprendizaxe implica sempre unha
reinterpretación e asimilación da información recibida.
É dicir, toda información nova é reestructurada polo suxeito desde a súa
propia organización cognitiva na que a linguaxe ten un papel fundamental. Desta
formulación xurdiu a distinción entre
aprendizaxe repetitiva e aprendizaxe significativa que foi moi discutida no
ámbito da educación. A aprendizaxe repetitiva consiste na memorización de
contidos sen comprendelos nin relacionalos con outros coñecementos previos. Non
atopa significado ao aprendido e pensa que as tarefas para realizar son
arbitrarias. A aprendizaxe significativa implica reorganizar os esquemas cognitivos
ao integrar nova información transferindo os coñecementos previos a outras
situacións. Entende a aprendizaxe como un proceso continuo de construción do
coñecemento.
Comentarios
Publicar un comentario