Política de Platón

Para os gregos, a ética e a política van realacioadas, son iseparables. O grego antigo concibe a sociabilidade como algo natural ao home. Por exemplo, Aristóteles definía ao home coma un animal político.
Para eles o individuo aillado da sociedade carece de sentido. De feito, non se concibe o individuo. O home non é un individuo, senón que é un elemento dun organismo superior, que é a polis ou a sociedade.
Segundo Platón, os homes, o que hoxe chamamos individuos, están formados por alma e corpo. Somos por natureza imperfectos. Nacemos con un desequilibrio das tres almas.
Os individuos, por natureza, teñen primacia de unha alma sobre as demáis. Na maioría de eles a alma máis forte é a alma concupiscible. Despois, en menos medida, están os que neles prima a alma irascible. E por último, en una cantidade pequenísima de persoas prima a alma racioal.
Esto é o que ocorre na realidade, o que ocorre por natureza. O que vimos na ética era o home ideal, o modelo de home do mundo das Ideas, coas tres almas equilibradas, en harmonía. Pero na realidade, en ningún home dase esta harmonía.
¿Cómo podemos arranxar isto?
Mediante a sociedade, mediante a polis.
A sociedade xusta será aquela na que exista xustiza, harmonía. E a xustiza consiste, paralelamente ao que vimos na ética, cando cada un de estas tres clases de persoas dedícase á función que por natureza lle corresponde. É dicir, aquelas persoas nas que prima a alma racioal e poseen a virtude da sabiduría deben ser os gobernantes, os que se dediquen o goberno. Di Platón que a sociedade non será xusta ata que os sabios sexan os gobernantes, ou ben os gobernantes se fagan sabios (=filósofos).
Aqueles nos que prime a alma irascible deben dedicarse ao exército, e aqueles nos que prima a alma concupiscible deben dedicarse ás labores, aos traballos.
Esta será a sociedade xusta, onde poderán crecer e vivir os homes xustos.

Platón idea un sistema para conseguir a xustiza nos homes a través da organización social da política. O sabio debe dedicarse a gobernar sen preocuparse de traballar nin de defenderse, e así en cada unha das clases sociais. De este xeito cada unha das clases sociais suple as deficiencias das outras.
O home, que non é xusto por si mesmo, alcanza a xustiza gracias a correcta e xusta organización social.
Sin embargo esta organización política é unha organización política ideal, é a sociedade modelo no mundo das Ideas. No mundo sensible esta situación non se da nunca tal cual, sino que algunha vez se conseguise sufriría un proceso de dexeneración, de corrupción.
A partir de esto, fai unha clasificación das formas de goberno.
En un primer momento, a sociedade sería unha monarquía, e estaría gobernada por un home, o máis sabio, ou sería unha aristocrácia é estaría por uns poucos, os más sabios. Estas dúas formas serían as máis correctas. Pero si establecemos esta sociedade comezará a corromperse, porque os defensores (nos que prima a alma irascible), celosos dos honores, gloria e poder que teñen os sbaios na súa posición de gobernantes, derrocaranos do seu poder para colocarse eles no seu lugar. A este tipo de goberno se chama timocracia.
Esta forma de goberno non durará moito porque aqueles en que é máis forte a alma concupiscible, teñen unha ansia insaciable de riquezas e collen e derrocan do seu poder aos militares para poñerse no seu lugar. Este tipo de goberno se chama oligarquía. Os oligarcas arruinan a poboación. O pobo pode soportar a escravitude, pero non a pobreza.
Así que comeza un goberno da maioria, que chamamos democracia. Pero estes como son torpes levan á sociedade ao caos. Entre tanto caos, o máis listo, aproveita a situación e toma o poder. Comeza a gobernar él só. A este tipo de goberno o chamamo tiranía.
Esta é a dexeneración total da sociedade. E así se sucederán constantemente estas formas de goberno.
Resultado de imaxes para formas de gobierno platón

Con esto temos a primeira clasificación da historia das formas de goberno.
Platón, antes da vellez defendía o goberno dos máis sabios, e proxectou leis para intentar deter ou canto menos retrasar o proceso de dexeneración. Na súa vellez, no último dos seus diálogos, inacabado, chamado "As leis", cambia de punto de vista, e desconfiado do home sensible propón o imperio o goberno da lei, en lugar do goberno do home máis sabio. Os homes redactarían as leis e serían elas as que gobernasen.
O sabio ao que lle toca o posto de gobernante tería que estar sometido ao imperio de esas leis. Esto é o que hoxe chamamos Estado de dereito; a lei está (ou debería estar - xa sabemos como se encubre a corrupción política) por enriba dos gobernantes.
Algunas das leis que diseñou foron as seguintes:
-Os gobernantes e os soldados non deben poseer ningún ben. O cal non seríe ningún problema porque xa dixemos que ao sabio e ao militar non lles importan os bens materiais,
Deben vivir todos eles acuartelados, nin sequera poden ter casa propia. De ese xeito austero de vivir conseguiremos que nos que prima a alma concupiscible non queran nunca ser gobernantes nin militares.
-Os gobernantes non poden ter ningún tipo de honor para evitar que os máis fortes queran facerso co goberno. Os gobernantes deben exercer a súa profesión de un xeito discreto.
- Ao nacer, os nenos son entregados á comunidade para evitar nepotismo (enchufe). Hai que prescindir da familia e educar aos nenos en común. Ninguén sabe quén é o seu pai ou o seu fillo.
Entrarían nun proceso educativo no cual se verían as súas cualidades, e dicir, qué alma predomina nel. E de este xeito se lle daría unha educación especial a cada grupo.
O primerio grupo- traballadores
O segundo grupo - guerreiros
Os últimos- Gobernantes
Platón predicaba a igualdade dos sexos. Os dous sexos en condicións de igualdade. Esto é unha autentica novedade. A xente só se diferencia polas súas cualidades.

O concepto de xustiza é fundamental en Pla´ton. Ten que ver co concepto de harmonía. Se hai unha relación harmónica entre as tres almas significa que cada unha se ocupa do que lle corresponde por natureza. 


Comentarios