Saltar ao contido principal
A Caverna de Platón
Platón ademáis de ser un
gran pensador era un magnifico escritor, e usaba moitas veces metáforas para
expresar ideas que quería que entendésemos. Estas metáforas son igualmente
válidas hoxe en día para ilustrar conceptos importantes.
A caverna de Platón é sin
dúbida un clásico para representar cómo o coñecemento nun primeiro momento pode
resultar incómodo pero despois é liberador.
Imaxinade, por un momento unos
prisioneiros que levan toda a vida atados de pes e mans, sen apenas poder
moverse, mirando cara unha parede, ao fondo dunha caverna.
No fondo da caverna
proxéctanse unhas sombras. Son as sombras que dos obxectos que portan uns homes
que pasan xusto por detrás da parede onde están os prisioneiros. E as sombras
proxéctanse grazas a un lume que hai xusto ao lado.
Evidentemente isto é
metafórico. Ninguen podería vivir así sen máis.
Pero imaxinemos por un
momento que si pudiera ser así.
Estes prisioneiros levan
toda a vida vendo o mesmo. Non dubidamos que para eles a realidade é aquelo que
levan toda a vida vendo.
Para eles a realidade son
esas sombras. E os únicos sonidos que coñecen son os murmullos que fan eses
homes, que retumban nas paredes de forma distorsionada.
Para eles iso é todo o que
hai. Unha realidade plana e monocolor. Non existe a tridimensionalidade, non
hay claridade, non hai cores, e os sonidos escoitanse difuminados.
Imaxinade que por un
momento un destes prisioneiros consigue liberarse.
O primeiro que vería sería
que as sombras que cría que eran a realidade non son máis que sombras. De
pronto descubre que toda a súa realidade ata agora era unha ilusión. Facede un
esforzo en imaxinar canto podría impactarlle tan só isto.
Pero a súa natureza
curiosa, agora que xa está liberado, invítalle a seguir adiante. A ver máis.
Como calquera filósofo. Unha vez liberado quere saber máis e máis. Ve o lume,
que en principio semella ser a verdadeira luz. Pero maís alá ve unha saída, da
que procede máis luz.
E amedida que asciende á
saida da caverna, a luz é máis forte e moléstalle máis a vista. Cando sae,
doélle a vista. Os seus ollos non están acostumbrados. O principio ten que
mirar para o suelo. Tamén descubre o seu rostro nun rio. E pouco a pouco pode
levantar a vista. Ver o mundo con claridade. O mundo que é iluminado polo sol.
O sol, a diferencia do
lume, é a verdadeira fonte de luz. É aquelo que todo lo ilumina. O sol é como o
coñecemento mesmo. O coñecemento nos permite comprender as cousas, igual que a
luz do sol nos permite ver.
Cando pasa un tempo e os
ollos do prisioneiro liberado acostumbranse á luz, chegará un momento que
querrá botar a vista arriba e mirar, por un segundo, ó sol mesmo.
Pero solo un segundo,
porque quema a vista. Igual que o coñecemento, non podemos contemplalo na súa
plenitude, pero podemos achegarnos. Podemos ter tendencia a buscar ese
coñecemento, como os "filósofos" (os que buscan a sabiduría, xa que
"filo" significa tendencia hacia, amor a, e "sofos"
significa sabiduría). pero nunca seremos "sofos" (os que xa son sabios).
Por iso a filosofía é unha actitude, actitude de curiosidade, actitude de
querer saber. De mirar ao sol, pero solo un segundo.
Pero de pronto, dase conta da miseria e o engaño da vida da caverna, e sinte a necesidade de liberar aos seus compañeiros. Así que corre
veloz e cheo de enerxía a contarlles tan boa noticia aos seus amigos.
Pero cando chega se
encontra có rechazo. Os seus compañeiros non lle cren. Desconfían de él, e fanlle unha pregunta tras outra. Intentar probalo e lle preguntan polas características de fora. Pero o prisioneiro, que ven de fora, da luz, non consigue ver ben na escuridade. Parece torpe.
Non importa cantas cousas
lles conte, cantas probas lles de. Non lle fan caso. Pensan que está loco, que se quedou cego fora e que os quere enganar.
Cómo lle van a crer? Levan
toda a vida crendo que a realidade son aquelas sombras. Cómo van a comprender
qué é o volumen, as cores... se levan toda vida vendo sombras planas?
É non so non lle cren senón
que intentan matalo.
Así é o camiño do
coñecemento. Un camiño liberador, pero solitario. A xente prefire o que sempre
coñeceu, iso dalles seguridade, dalles confort. Es por iso que o camiño do
coñecemento é un camiño moitas veces solitario e incomprendido. Por iso os
contemporáneos de Sócrates non lle entendían. (Recorda que Platón admiraba a
Sócrates, e Sócrates era moi pesado cos seus veciños, sempre facendo preguntas
molestas sobre Xustiza, Beleza, Sabiduría.... e por iso Sócrates caía mal a
moita xente).
Para Platón, Sócrates era
ese prisioneiro liberado, que volvía para liberar aos outros pero preferían non
facerlle caso e seguir coas súas cadeas que lle daban seguridade. Platón sin
embargo si o escoitou e se liberou das cadeas dos dogmas e prexuizos para
convertirse en un home libre, dono das súas ideas.
É ti? Realmente eres libre
e don@ das túas ideas? Pensa que os prisioneiros non se sabían prisioneiros e
crían que tamén eran donos das súas ideas. Podes ser ti un pouco prisioneir@?
Comentarios
Publicar un comentario